Τρίτη 30 Οκτωβρίου 2018

28/11/2008 Απάντηση Κώστα Καραμανλή σε επίκαιρη ερώτηση του Φ. Κουβέλη σχετικά με την πώληση της Ολυμπιακής και τη συμφωνία της Ελλάδας με την COSCO


Από τα πρακτικά της Βουλής
Ερχόμεθα τώρα στην συζήτηση της τρίτης με αριθμό 314/11/25.11.2008 επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Φώτη Κουβέλη προς τον Πρωθυπουργό σχετικά με την πώληση της Ολυμπιακής Αεροπορίας, την ιδιωτικοποίηση λιμένων της χώρας κ.λπ.. 
Το κείμενο της επίκαιρης ερώτησης του κ. Κουβέλη έχει ως εξής: 
«Η Κυβέρνηση προέβη στην ιδιωτικοποίηση των στρατηγικού χαρακτήρα λιμένων της χώρας (Πειραιώς, Θεσσαλονίκης) και την πώληση της «Ολυμπιακής».
Στόχος και σκοπός αυτών των επιλογών ήταν, όπως δήλωνε η Κυβέρνηση, η εξυπηρέτηση των πολιτών, η εξοικονόμηση πόρων για τον κρατικό προϋπολογισμό και η στήριξη της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας.
Οι επιλογές αυτές συνάντησαν την αντίδραση των εργαζομένων και της πλειοψηφίας των Ελλήνων πολιτών, οι οποίοι διαφωνούν με τη συρρίκνωση του δημόσιου τομέα και την κυριαρχία του ιδιωτικού τομέα που επιβλήθηκε.
Ερωτάται ο κ. Πρωθυπουργός
Ποια είναι τα αποτελέσματα που προέκυψαν από αυτές τις επιλογές της Κυβέρνησης;
Εμμένει η Κυβέρνηση στις επιλογές αυτές, με δεδομένο ότι η παγκόσμια οικονομική κρίση που πλήττει και την οικονομία της χώρας είναι απότοκη της νεοφιλελεύθερης πολιτικής ή θα χρησιμοποιήσει εργαλεία δημόσιας και κρατικής παρέμβασης στους προαναφερόμενους, αλλά και σε άλλους τομείς της οικονομίας;».

Το λόγο έχει ο Πρωθυπουργός κ. Κώστας Καραμανλής.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ (Πρόεδρος της Κυβέρνησης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι προφανές ότι η ερώτηση συνδέει την παγκόσμια οικονομική κρίση με στρατηγικής σημασίας επιλογές, που βρίσκονται τη στιγμή αυτή σε πλήρη εξέλιξη. Διατυπώνει αντίθεση στις στρατηγικές επιλογές για τα λιμάνια και την Ολυμπιακή. Προβάλλει τον κρατικισμό ως λύση στα ζητήματα που εγείρονται από την πρωτόγνωρη χρηματοπιστωτική και οικονομική κρίση.
Πολλές φορές έως τώρα έχω αναπτύξει τις θέσεις μας. Οι λύσεις δεν βρίσκονται ούτε σε κρατικίστικες αντιλήψεις ούτε σε νεοφιλελεύθερες εμμονές. Οι συνέπειες της κρίσης πλήττουν όλες τις χώρες του κόσμου, άσχετα από τις ιδεολογικές αποχρώσεις των κυβερνήσεών τους. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Και η άρνηση της πραγματικότητας δεν οδηγεί σε υπεύθυνες λύσεις. Η άρνηση της πραγματικότητας οδηγεί σε διόγκωση των προβλημάτων.
Καμιά χώρα δεν μπορεί να αντιμετωπίσει μόνη της τις συνέπειες της κρίσης. Είναι, λοιπόν, πλεονέκτημα για τη χώρα μας το γεγονός ότι μετέχει ισότιμα τόσο στην ευρωπαϊκή οικογένεια, όσο και στην Ευρωζώνη. Είναι εξαιρετικά σημαντικό το γεγονός ότι έχουμε τη δυνατότητα να αντιμετωπίζουμε την πίεση της διεθνούς συγκυρίας στο πλαίσιο μιας ένωσης κρατών και λαών, που μεγιστοποιεί την κοινή συνισταμένη.

Δεν μπορεί, από την άλλη πλευρά, η Ελλάδα να αγνοεί τις κοινές ευρωπαϊκές αποφάσεις. Διαφωνούμε με το κόμμα σας, κύριε Κουβέλη, και ως προς τις στρατηγικές επιλογές για τα λιμάνια και την Ολυμπιακή. Και τις επιλογές αυτές η Κυβέρνηση δεν πρόκειται να τις εγκαταλείψει. Αντιθέτως, απόφασή μας είναι να προχωρήσουμε με εντατικότερους ρυθμούς τις αλλαγές που χρειάζεται ο τόπος και η οικονομία.
Και έρχομαι στα ειδικότερα. Η λύση στο πρόβλημα της Ολυμπιακής στηρίζεται σε αρχές και σε κανόνες που εφαρμόζονται σε όλη την Ευρώπη. Με τη λύση που δρομολογήσαμε διατηρούμε το όνομα και το σήμα της εταιρείας, λαμβάνουμε μέριμνα για τη συνεχή και αδιατάρακτη σύνδεση των νησιών μας και καλύπτουμε απόλυτα τους εργαζόμενους. Δημιουργούμε τις προοπτικές που απαιτούνται, έτσι ώστε η νέα Ολυμπιακή να προχωρήσει δυναμικά στο μέλλον, χωρίς τα ελλείμματα και χωρίς τα προβλήματα της σημερινής εταιρείας. Αυτή είναι η αλήθεια. 
Η βάση από την οποία ξεκινούμε, με 38 συμμετοχές στην εκδήλωση ενδιαφέροντος στους τρεις διαγωνισμούς, είναι απόλυτα ικανοποιητική. Απλώς και μόνο το γεγονός ότι υπάρχουν τόσο πολλοί υποψήφιοι επενδυτές, αρκεί για να πιστοποιήσει την ορθότητα της μεθόδου που ακολουθούμε. Συνεχίζουμε λοιπόν τη διαδικασία που δρομολογήσαμε, για να καλύψουμε και το υπόλοιπο τμήμα της, να βρούμε τους τελικούς, σοβαρούς και αξιόπιστους επενδυτές σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Σε ό,τι αφορά τα λιμάνια: Πρώτ’ απ’ όλα, δεν πρόκειται για πωλήσεις, αλλά για παραχώρηση ορισμένων χώρων για ορισμένο χρονικό διάστημα. Είναι στρατηγικές συμμαχίες με κορυφαίους διαχειριστές εμπορευματικών σταθμών. 
Ξεκινώ από τα αποτελέσματα του διαγωνισμού για τον εμπορευματικό σταθμό στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Η προσφορά προβλέπει καθαρή παρούσα αξία ανταλλάγματος 419 εκατ. ευρώ, καθώς και επενδύσεις 489 εκατ. ευρώ. Το συνολικό πραγματικό αντάλλαγμα φτάνει σε καθαρή παρούσα αξία τα 543,7 εκατ. ευρώ περίπου και σε τρέχουσες τιμές τα 2,6 δις ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τον εμπορευματικό σταθμό στο λιμάνι του Πειραιά, απλώς και μόνο η επίσκεψη του Προέδρου της Κίνας στη χώρα μας σημαίνει πολλά και για το παρόν και για το μέλλον. Επαναλαμβάνω, ακόμη μία φορά, ότι οι κινεζικές επενδύσεις στο λιμάνι, μόνο στα πρώτα έξι χρόνια, ξεπερνούν τα 320 εκατ. ευρώ. Το εξασφαλισμένο οικονομικό αντάλλαγμα σε καθαρή παρούσα αξία ανέρχεται στα 664 εκατ. ευρώ και σε τρέχουσες τιμές φτάνει τα 3,4 δις ευρώ. 

Τα οφέλη του Δημοσίου από φόρους και μερίσματα εκτιμώνται στα 2,3 δις ευρώ. Ιδιαίτερης σημασίας είναι και το γεγονός ότι με την εφαρμογή της συμφωνίας πρόκειται να δημιουργηθούν περίπου χίλιες νέες θέσεις εργασίας. 
Σημειώνω ότι οι εργαζόμενοι είναι πλήρως εξασφαλισμένοι, καθώς έχουν στη διάθεσή τους τη δυνατότητα να παραμείνουν στον ΟΛΠ, να εργαστούν στον παραχωρησιούχο, να κάνουν χρήση του προγράμματος εθελουσίας εξόδου, να επιλέξουν τη μετάταξή τους σε φορείς του Δημοσίου.
Καταλήγω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι: Απόφασή μας είναι να συνεχίσουμε τις μεταρρυθμίσεις με εντατικότερους ρυθμούς. Εγκατάλειψη των μεταρρυθμίσεων, και μάλιστα σ’ αυτήν τη φάση, θα συνιστούσε τεράστιο στρατηγικό λάθος σε βάρος του τόπου. Και το λάθος αυτό δεν πρόκειται να το κάνουμε! Κανένας, άλλωστε, δεν μπορεί να αγνοεί το γεγονός ότι οι μεταρρυθμίσεις που έγιναν τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια ενίσχυσαν τις αντοχές της οικονομίας μας και περιορίζουν, σε μεγάλο βαθμό, τις επιπτώσεις της διεθνούς συγκυρίας.

Κανένας δεν μπορεί να αγνοεί ότι τα πιο μεγάλα βάρη οφείλονται στις πολιτικές που προσπερνούσαν τα προβλήματα και τα άφηναν να διογκώνονται, οφείλονται στις πολιτικές που, από το 1981 μέχρι το 2004, τριπλασίασαν το δημόσιο χρέος και έχουν ως αποτέλεσμα να πληρώνουμε σήμερα μόνο για τόκους πάνω από 11 δις ευρώ.
Τα συμφέροντα των πολλών, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν μπορεί να θυσιάζονται στο βωμό των λίγων. Οι λίγοι που αντιδρούν δεν εκφράζουν την κοινωνία και δεν εκπροσωπούν το συλλογικό συμφέρον. Τους σεβόμαστε, διασφαλίζουμε τα δικαιώματά τους, αλλά δεν μπορεί να καθορίζουν αυτοί, με βάση τα δικά τους και μόνον συμφέροντα, τις πολιτικές για τη χώρα.

ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ:
Κύριε Πρωθυπουργέ, δεν θητεύω ούτε εγώ, ούτε ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς σε κανέναν γενικό ή γενικευμένο κρατικισμό. Αναφερόμενος όμως σε δύο κρίσιμα μεγέθη, όπως είναι η Ολυμπιακή και τα λιμάνια της χώρας και ιδιαίτερα του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, είναι προφανές ότι υπάρχει δικαιολογητική βάση που στηρίζει την επιλογή να παραμείνουν στα χέρια του ελληνικού δημοσίου. Πρόκειται για στρατηγικής οικονομικής και όχι μόνο, σημασίας ζητήματα ειδικότερα, επαναλαμβάνω, όταν αναφερόμαστε στην Ολυμπιακή και στα λιμάνια.
Παραχωρείτε δημόσια υπηρεσία στα λιμάνια, χωρίς να έχετε εξασφαλίσει, χωρίς να υπάρχει η πρόβλεψη αποτελεσματικών όρων εποπτείας του ιδιώτη με το δεδομένο ότι ούτε από το νόμο, ούτε από τη σχετική προκήρυξη υπάρχει πρόβλεψη αποτελεσματικής εποπτείας του ιδιώτη αναδόχου.
Διαμορφώνετε στα λιμάνια συνθήκες μονοπωλιακής συμπεριφοράς και για να παρακολουθήσω τη δική σας άποψη, τη δική σας σκέψη, με την οποία διαφωνώ, ακούστε. Οι πάροχοι υπηρεσιών είναι τρεις στη Γένοβα, δύο στη Μασσαλία, τέσσερις στην Βαλένθια, τέσσερις στο Ρότερνταμ, τρεις στην Αμβέρσα. Περαιτέρω δεν υπολογίζετε στο γεγονός ότι η εταιρεία που θα αναλάβει τη λειτουργία του λιμανιού θα προωθήσει μεταποιητικές δραστηριότητες, γεγονός που θα πλήξει βαρύτατα τη μικρομεσαία επιχείρηση, την ελληνική μικρομεσαία επιχείρηση. Προχωράτε και παραδίδετε σ’ αυτήν τη λογική της ιδιωτικοποίησης τα λιμάνια, τα οποία στα χέρια του ελληνικού δημοσίου, αναμφισβήτητα με πράξεις εξορθολογισμού, κύριε Πρωθυπουργέ, με πράξεις στήριξης αναπτυξιακών προοπτικών, θα μπορούσαν να έχουν ως αποτέλεσμα την εξασφάλιση πάρα πολλών σημαντικών οικονομικών αποτελεσμάτων.
Σε ό,τι αφορά την Ολυμπιακή, παραδίδετε όχι μόνο τις πύλες της θάλασσας, αλλά και του αέρα σε ξένα συμφέροντα, σε ξένα κεφάλαια και η Ολυμπιακή βρίσκεται σε διαδικασία ρευστοποίησης όλων των περιουσιακών της στοιχείων και όλων των λειτουργιών της. Δεν υπολογίσατε, κύριε Πρωθυπουργέ, αυτό που επισημαίναμε από την πρώτη στιγμή, ότι η Ελλάδα είναι μέσα στους πρώτους είκοσι τουριστικούς προορισμούς στην υφήλιο. Ο Απόδημος Ελληνισμός στις πέντε ηπείρους για πάνω από πενήντα χρόνια χρησιμοποιεί για τις αερομεταφορές την Ολυμπιακή Αεροπορία ως εταιρεία πρώτης προτίμησης. Η χώρα μας δέχεται περίπου δεκαέξι εκατομμύρια επισκέπτες το χρόνο. Τα έσοδα από τον τουρισμό ξεπερνούν τα δεκαέξι δισεκατομμύρια ετησίως. Οι μισοί Έλληνες, το 50,6%, κύριε Πρωθυπουργέ, συνεχίζουν να πετούν με την Ολυμπιακή Αεροπορία για τις μεταφορές τους στο εξωτερικό και η Ολυμπιακή Αεροπορία έχει διπλάσιο αριθμό επιβατών, αυτοί που ονομάζονται πιστοί επιβάτες, από τους ανταγωνιστές της. Είναι μέσα στις τρεις πρώτες ασφαλέστερες εταιρείες. Η τεχνική της βάση είναι πιστοποιημένη για ελαφρά, αλλά και βαριά συντήρηση για τους βασικότερους τύπους αεροσκαφών. Όλα αυτά, κύριε Πρωθυπουργέ, δεν τα λάβατε υπ' όψιν σας και βρήκατε την εύκολη λύση της ιδιωτικοποίησης. Και επαναλαμβάνω, η θέση μας αυτή έχει σχέση όχι με την προστασία κάποιων συντεχνιακών συμφερόντων, αλλά με την προστασία του συμφέροντος του Ελληνικού Λαού και της μεγάλης πλειοψηφίας της ελληνικής κοινωνίας.
Κύριε Πρωθυπουργέ, ακούστε την πρόβλεψή μου. Εύχομαι να μην αποδειχθεί αληθινή. Εάν συνεχίσετε με αυτήν την ένταση τις ιδιωτικοποιήσεις, τότε φοβάμαι ότι το μέλλον μας θα έχει «πολλή ξηρασία», για να θυμηθώ και τον ποιητή.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Δημήτριος Σιούφας): Το λόγο έχει ο Πρωθυπουργός, κ. Κώστας Καραμανλής.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ (Πρόεδρος της Κυβέρνησης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μερικές διευκρινίσεις τόσο για τα γενικότερα όσο και για τα επιμέρους ζητήματα που έθεσε ο κ. Κουβέλης.
Σε ό,τι αφορά, κατ’ αρχάς, το κράτος και την παγκόσμια κρίση: Είναι λάθος και είναι επικίνδυνο να προσεγγίζονται ζητήματα του παρόντος και του μέλλοντος με ιδεοληψίες και χρεοκοπημένες πρακτικές του παρελθόντος. Εκεί που χρειάζεται να κάνει περισσότερα το κράτος δεν είναι η εμπλοκή σε -άσχετες με την αποστολή του- επιχειρηματικές δραστηριότητες, αλλά η αποτελεσματικότερη εποπτεία και ο αποτελεσματικότερος έλεγχος των αγορών. Και στην κατεύθυνση αυτή δεν κάνουμε πίσω. Οι λύσεις δεν βρίσκονται στα άκρα, δεν βρίσκονται στο χθες. Απόφασή μας είναι να προχωρήσουμε σε κάθε αναγκαία παρέμβαση, επιμένοντας αταλάντευτα σε μία ξεκάθαρη αρχή: την αρχή ότι ελεύθερη οικονομία δεν σημαίνει ασυδοσία.
Σε ό,τι αφορά τα λιμάνια: Κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει τη σημασία, το όφελος, την προοπτική που προκύπτει από τις στρατηγικές συμμαχίες για τα λιμάνια: φέρνουν σημαντικά έσοδα στο Δημόσιο μεγιστοποιούν το όφελος για τους δύο οργανισμούς, διασφαλίζουν καλύτερη εξυπηρέτηση των χρηστών, διασφαλίζουν περισσότερες θέσεις εργασίας.
Οι διαγωνισμοί έγιναν με απόλυτα διαφανείς διαδικασίες και, βέβαια, είναι σαφές, όπως είπα και πριν, ότι δεν αφορούν πώληση.
Δεν πωλούνται περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, αλλά παραχωρείται μέρος της λιμενικής ζώνης για ορισμένη χρονική περίοδο.
Υπογραμμίζω, άλλη μία φορά, ότι η σύμβαση που υπογράφηκε κατά την επίσκεψη του Προέδρου της Κίνας στη χώρα μας είναι καθοριστικής σπουδαιότητας.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη και, ίσως, τη μοναδική επένδυση τέτοιας έκτασης που πραγματοποιείται διεθνώς, στη δίνη μιας παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.
Σηματοδοτεί ένα καινούργιο κεφάλαιο στη διμερή συνεργασία με μια μεγάλη οικονομική δύναμη.

Ενισχύει την πολιτική θέση της Ελλάδος, ενισχύει την οικονομία μας σε τομείς που πλήττονται ιδιαίτερα στην κρίσιμη αυτή συγκυρία. Είναι σταθμός στη μετεξέλιξη της Ελλάδας σε γέφυρα Ανατολής και Δύσης.
Από όλα αυτά, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Ελλάδα μόνο οφέλη μπορεί να έχει. Η αρχή που έγινε με τα λιμάνια θα έχει συνέχεια για τη χώρα μας, συνέχεια προοπτικής.
Σε ό,τι αφορά την Ολυμπιακή:
Ύστερα από πέντε αποτυχημένες προσπάθειες του παρελθόντος, δρομολογήσαμε μια καθαρή διαδικασία για την αποκρατικοποίηση της εταιρείας, που βρίσκεται ήδη στην τελική ευθεία.
Το γεγονός ότι στην πρώτη φάση του διεθνούς διαγωνισμού εκδηλώθηκε τόσο μεγάλο ενδιαφέρον, είναι ξεκάθαρη απόδειξη της μεθοδικής δουλειάς που έγινε και γίνεται.
Και δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός, κύριε Κουβέλη, ότι ο αρμόδιος κοινοτικός επίτροπος αναδεικνύει το σχέδιό μας ως πρότυπο και για άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Στόχος μας είναι μια άλλη, εύρωστη και ανταγωνιστική εταιρεία, που να έχει το ίδιο σήμα και όνομα, αλλά να είναι απαλλαγμένη τόσο από τα χρέη στο Δημόσιο, όσο και από τις βαρύτατες νομικές εμπλοκές με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Οι άξονες στους οποίους κινούμαστε είναι ξεκάθαροι και δεν μπορεί να αμφισβητούνται από κανέναν. Αφενός διασφαλίζουμε τις συνδέσεις με τα νησιά μας, και αφετέρου αποκλείουμε κάθε ενδεχόμενο ιδιωτικού μονοπωλίου.
Ταυτόχρονα, εξασφαλίζουμε όλους τους εργαζόμενους. Είναι γεγονός ότι η λύση για τους εργαζόμενους έχει κόστος. Δεν το κρύψαμε. Όμως, αυτό το κόστος, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ισοδυναμεί με τα ελλείμματα της Ολυμπιακής για τρία χρόνια, ενώ το κόστος της μη λύσης θα ήταν πολλαπλάσιο.
Τολμούμε να δώσουμε λύση σ’ ένα χρόνιο πρόβλημα, που στοίχισε και στοιχίζει πολλά στο Κράτος, στην οικονομία, στον φορολογούμενο πολίτη.
Θυμίζω, κύριε Κουβέλη, ότι η εταιρεία έχει τέσσερις καταδικαστικές αποφάσεις για παράνομες κρατικές ενισχύσεις, που την υποχρέωναν να επιστρέψει στο Κράτος σχεδόν 2 δις ευρώ.
Τα συσσωρευμένα χρέη της ξεπερνούν σήμερα τα 2,6 δις ευρώ. Οι ζημιές της κυμαίνονται από 350 έως 400 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Σε αντίθεση με την πραγματικότητα αυτή, η λύση που προωθούμε θα αποφέρει έσοδα στο Δημόσιο, από φόρους και εισφορές, που υπολογίζονται στα 150 εκατ. ευρώ το χρόνο. Συνεπώς, οι φορολογούμενοι θα έχουν ένα συνολικό όφελος που θα ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ το χρόνο.

Και ερωτώ: Γιατί να δημιουργούνται ελλείμματα και χρέη, που δυσκολεύουν το σήμερα και υπονομεύουν το αύριο;
Γιατί τα χρήματα αυτά να μην πηγαίνουν στα νοσοκομεία, στα σχολεία, στην κοινωνική πολιτική;
Όποιος πραγματικά νοιάζεται για στέρεες πολιτικές κοινωνικής προστασίας, αναλαμβάνει το κόστος που χρειάζεται για την εξοικονόμηση των αναγκαίων πόρων. Αυτή είναι μια αλήθεια που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση.
Συντήρηση του παρελθόντος και διεκδίκηση ενός καλύτερου μέλλοντος δεν πάνε μαζί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι!
Η άσκηση πραγματικά κοινωνικής πολιτικής απαιτεί, πριν απ’ όλα, υπεύθυνες και τολμηρές αποφάσεις.

Ο καθένας οφείλει να κάνει τις επιλογές του!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εθνικό συναγερμό σήμανε ο τελευταίος πατριώτης πρωθυπουργός, Κώστας Καραμανλής, με μία ιστορική ομιλία του στις εκδηλώσεις του star forum.

  Εθνικό συναγερμό σήμανε ο τελευταίος πατριώτης πρωθυπουργός, Κώστας Καραμανλής, με μία ιστορική ομιλία του Ο πρώην πρωθυπουργός γκρέμισε ...